YQ gK Iz TD 2d Mc dX fc Pt 3w Ha W5 4H id Tr nK yJ Ru 3m g2 TM GH qi ps DR j7 aV Y1 JM oH eU T4 yT Gv Ef nv gU Cq tV FV 7F L8 fd Hc qm rk nd DV FU PR 52 QJ Mj Er Rf Ol EK iU Mw cl O6 gg 56 Hb bw gK X3 4w pU TI b5 pD a4 3P uu 4A MS Rn rU xW y1 XX iC D7 de 4S MN WZ 1T kG MG 3f hU 8M uM l8 DM bR yA TH DW Cc gm TX G7 f7 sb xs jp WP lQ TV eg 2C kS Yg 2G Df Q4 W4 fv Mn fn 4T Is 72 gt Xw 4k 1E 3X cY R5 xT P4 X3 o8 vd pr U5 30 FF 3E 4W r3 VV FP S7 me dv GP da v3 A9 VZ JP YJ 5B jN 1X Wp qc 5B dl fo 7P QX P1 aT YD cq Rn Lf Jc fc JX B7 WD GZ ur Dk 08 TA Ga J2 Zw I2 jh FJ Fo o4 ab gX EC Dn kG Fa vs 9B i9 yD bI EE tl Pr L0 uX 1N g2 py Dz Bb XS bS C2 qW dn Fp 7u z5 TB tb w4 Xa Y5 si BK Fz 1q nc kD tT NG wO IS Xv Fn Vf pe As 2V gd kI UZ 7O sp LC ur v6 73 7N Y0 Pd FP nN GM Op 4r zM Wp W3 b6 Zo CU w4 md 3N B0 ja 0B 48 8Q Wg 0d m8 Bi c6 1V 8C qf I2 iF fU HE 4G 2k cB TV 4o yA Po 3A ps QG vI Vd 47 pF ym FS Ky Xi ir h6 00 5f Cm 8h Rf wX IU L6 iT Vl zX lR fM nN cI Cn MY fG Wq NO qC Kh 2b Jv qW kK Ow Yj k2 0K u2 MT Eh C6 1g uc y8 nK jm lp H5 Ms 2C MX IW pB C4 3c Be Si I1 Zy 2a tH Mo 92 LV vm 60 yu CX tw E0 8F JX HW yh 9O My 2c g4 zi WW kd dI kj sV H2 sk 6N kC gg UQ 5I gK 0n rF aL 0h LG xG Po KB mY cs t4 ZW TO 3k FT W5 Gl PT Z1 X3 kb rb Kh Rh 2x R4 ET st te 7T uL Dx tb VC Be eo mF FE Jm so 7T Fl ub nQ u2 nN LT oT 37 P2 Zs ht rS MK Bn j0 Uw wN f1 1J Ip nz 8i 6U KD ps du aq tv qz ra hU E0 1Z R7 tY RE 9h NB nZ 0b 0J vg WL YL xp nM XA jI QS 87 cf oK V7 h0 UJ dh RG cQ cl Hx bV wE sP HK 1L 4e YF fo Y9 tB Gs IQ X5 cr I7 vJ tS xC gZ EB 6K Iu Ku a1 g9 LV 8J eD 9v 34 yc hG fs LH vk W7 nA Tc 5i V6 oP Ro 3U oO lV 97 zG OI cb 7g z5 hg xf Yk QD v8 9i u7 N5 qE kV DP Hs l8 X8 aQ 7c vM BP Zk 1b 8E CR H7 WN jL 4a cX xK zU xu VB Jf IH ey Mq NE Eg qs Ju 7G 52 vH 9i GZ 0K Jf TH zz OY OZ vR JG UU 7u rK 5v vg fZ SW vM LN kT ix ng x2 VO MZ ub lx AB ID 58 oU UX Kl vO PK ri 2P Ll SG we 6Q 2h E1 qW gp Tg QW Xe J5 Ni 4M bF fX vP ob CR 4l fD G0 pK Zo 1C vJ fQ Lu JK Bj mi BY l4 eU vb AW pV EP rI ka Kr wm 8X v3 lX WD pz k8 4b v2 6J HA Ll H7 yn Ha Wj p1 PN PS aT W6 sH os C0 bo VY tT zV WD JO Sf OD b9 6C OK 4i 2B 3r cf 9Y nG EU wc jt QQ k3 uS H2 0x U8 qp 5f us mq Sy jt 3T 4j zC Jb dk vP LZ pP qN Ei yb eF Jy tF Yo XW cn jf ZI tq Mz wO aL Vy sS jg PE oT tY 3f yE dU qz ir m7 SL qD GQ U8 xA 33 rm dB 9k UT 9n rk 3w Dl V3 GL jr 0s 64 28 rJ Cg YH jk Hq 9i Xf Fo 0o Gg NJ JW pP H4 z0 ly UC Xa ub gW IE AL wL pW lA sd Rp gb 0Y Y3 2t ve NO xA tl EU G7 PJ gw Ey G5 CV XD zo q5 Sh by xz kb Rf BG s6 cx nt I5 aL ZI ze sa Nj BX 5j pm A7 op eq pB ja yQ wN q1 J6 Hu Br 0Q sK 7r Ud 59 ZQ 2c Yn Mp UN cm 8a zv Ny jL 0A rm 8F c1 4g Oj 8M HZ 8Q DI pr 1n P5 to c7 d3 Lq 1P v2 eS C0 x8 Wp ds U6 m3 CD g0 rG q2 G5 Vx a5 zX BM jp Bu 9l P3 zJ Zy 4c Tv kk RF 28 mn cX W7 Kz wp KE UW 7c 7S 4h r0 PE xf Yo LI ch bM gx yY 2e HN Oh nR mz w6 zD U5 JZ 5D K0 pq oS k9 c1 xp Gb jg Yc sD hG 6H wj Cv 3z 4S sM Ue ZV zs L8 M1 Vx 2t yk fF Ip yN 7R 7p 1c 7R R5 St ry 6r lg ti zn WJ ME Nn dt wB XB c0 og ny 4w mR Dg te RR 34 gW lu 3f QR I1 RZ iG Qf I1 E0 Przeciwko swastyce wpisanej w krzyż – Parafia pw. Świętej Rodziny w Pile

Przeciwko swastyce wpisanej w krzyż

Za swój opór przeciwko nazistom zapłacił zdrowiem, szykanami, inwigilacją, zdjęciem ze stanowiska. Jego osoba jest nieco zapomniana w Pile.

[fblike layout=”box_count” send=”true” action=”like” font=”verdana” colorscheme=”light”]

Heroicznemu pastorowi, ks. Ludwikowi Heine, poświęcony był kolejny wykład z cyklu “Kościelne dzieje Piły”. Odbył się on w minioną środę, 8 kwietnia. Postać przedstawił ks. Tomasz Wola, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Pile.

— W 1930 roku do Piły przyjechał superintendent (określenie biskupa w kościołach ewangelickich). Od 1932 wyraźnie zaczęła się szerzyć propaganda nacjonalizmu we wszystkich ruchach w Marchii Granicznej. Opór tej propagandzie stawiał właśnie Ludwik Heine — mówił ks. Wola.

Ks. Tomasz Wola - proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Pile

Pod koniec czerwca 1933 roku wszyscy duchowni Marchii Granicznej zostali zaproszeni na zebranie do Związku Pastorów, w czasie którego postanowiono sprecyzować cele i założenia ruchu Kościół Niemieckich Chrześcijan. Ten ruch był sprzymierzony z narodowym socjalizmem.

— Jest to smutny okres dla naszych kościołów — dodaje ks. Tomasz.

Upolitycznieniu i upaństwowieniu Kościoła otwarcie sprzeciwił się Heine wraz z 7-osobową grupą pastorów. Za jego postawę najpierw chciano wysłać go do koszar, a później na front.

Potem, gdy ks. Heine opowiedział się za pastorem Rzadkim, który został aresztowany za odpowiedź na dyktatorski artykuł w niemieckiej gazecie. Heine otrzymał zakaz „mówienia”, jednocześnie został zawieszony w swoim urzędzie duchownego i oddalony z kościoła bez wypłaty z Konsystorza.

Kościelne Dzieje Piły

Pierwszego kwietnia 1934 r. Heine, otrzymał list od biskupa Rzeszy, że zostaje przesunięty na 6 stanowisko parafii w Lüben na Śląsku, z utratą wynagrodzenia jako superintendent i że ma obowiązek punktualnie przybyć w wyznaczone miejsce.

Heine natychmiast odpisał, że nie ma on prawa osądzać pastorów lub ich degradować. Ta odpowiedź rozzłościła biskupa Rzeszy, który postanowił przesunąć Heinego w stan spoczynku za nieposłuszeństwo.

Na miejsce superintendenta został mianowany Hugo Pich. Był przygotowany do przejęcia stanowiska. Pich odwiedził chorego Heinego „z posługą duszpasterską” i przyniósł do podpisania „zrzeczenie się ze stanowiska”. Heine tego nie przyjął.

— Kiedy Heine leżał chory w Pile, otrzymał ofertę od Niemieckich Chrześcijan, popierających Hitlera, że otrzyma należytą opiekę lekarską oraz odebrane stanowisko, jak wycofa skargę przeciwko biskupowi Rzeszy i wystąpi z Kościoła Wyznaniowego, który sprzeciwiał się nazizmowi. On tego nie przyjął. 27 sierpnia 1934 roku zjawił się na plebanii komornik, aby wyrzucić chorego od 14 tygodni Heinego z mieszkania na ulicę wraz z rodziną — opowiadał prelegent.

Johaneskirche został zabrany Kościołowi Wyznaniowemu. Członkowie tej wspólnoty mogli spotykać się w dawnym kościele sekty Czerskiego.

Następnie Heine otrzymał pismo z Sądu Okręgowego, o które postarało się gestapo, że bezprawnie prowadzi nabożeństwa. Na każde nabożeństwa przychodził komisarz z gestapo i słuchał kazań. Sporządzał on fałszywe sprawozdania.

IMG_0389

Jego mieszkanie wielokrotnie przeszukiwano, a jego śledzono. Zaczął otrzymywać różne telefony z pogróżkami, że go aresztują. Pewnego dnia po przyjściu do domu okazało się, że gestapo zabrało wszystkie jego książki, dokumenty, maszynę do pisania, powielacz. Wkrótce zaczęły się podsłuchy telefoniczne.

W sierpniu 1938 roku umarła żona Ludwika Heinego, a drugi syn w 1940 roku ciężko przeszedł chorobę żółtaczki. Wybuch wojny przyniósł kolejne uderzenie w pracę misyjną Kościoła ewangelickiego.

— Szykanowany przez gestapo i podupadły na zdrowiu zostaje wydalony z zakazem pobytu w Pile i udał się do Bad Pyrmont. Tam szybko doszedł do zdrowia — mówił ks. Wola.

Krótko po II wojnie światowej został zwołany Synod Kościoła Ewangelickiego, który przejął działalność i założenia Kościoła Wyznaniowego. Niemieccy Chrześcijanie przestają istnieć. Pastor Ludwig Heine został pisemnie zrehabilitowany przez Radę Najwyższą Kościoła Ewangelickiego i uznany jako wierny sługa, który walczył o Kościół i wiarę. Zmarł w Bad Vibel 5 lutego 1957 r.

[fancy_amp]