Oficjalna strona internetowa salezjańskiej parafii rzymskokatolickiej pod wezwaniem Świętej Rodziny w Pile

Pielgrzymka szlakiem Świętego Jana Pawła II

W dniu 13 września 2018 roku o godz. 23.00 wyjechała z Piły 50 – osobowa grupa pielgrzymów „Szlakiem św. Jana Pawła II”.

Pierwszym etapem pielgrzymki było Sanktuarium Jasnogórskiej Pani, gdzie uczestniczyliśmy w odsłonięciu wizerunku Czarnej Madonny. Dzieje się to tylko dwa razy dziennie. My byliśmy o godz. 6 rano. Po odsłonięciu obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej uczestniczyliśmy we Mszy Świętej, gdzie każdy przedstawił Matce Boskiej osobiste intencje. Potem na wałach wokół klasztoru odprawiliśmy drogę krzyżową.

Następnie udaliśmy się do Kalwarii Zebrzydowskiej, ulubionego miejsca do którego pielgrzymował biskup, kardynał a później nasz Papież Jan Paweł II. Przed Bazyliką rozciąga się obszerny plac odpustowy zwany Placem Rajskim. Stoi tu pomnik św. Jana Pawła II, a tablica przy wejściu do kościoła upamiętnia wizytę Papieża podczas pielgrzymi w 1979 roku. W Kalwarii podkreśla się szczególny kult, w którym Ojciec Święty darzył Cudowny Obraz i całe sanktuarium. Tu między innymi zobaczyliśmy pokój, w którym mieszkał podczas pobytu w Kalwarii oraz szaty liturgiczne.

Kolejnym etapem pielgrzymki były Wadowice – rodzinne miasto Papieża Jana Pawła II. Centralnym punktem miasta jest rynek z dominującą bryłą kościoła Ofiarowania NMP, który mieści się przy Pl. Jana Pawła II. Tuż obok kościoła stoi dom rodzinny Papieża, w którym 18 maja 1920 roku Karol Wojtyła przyszedł na świat. Od 1985 roku działa tu Muzeum poświęcone Papieżowu. Wewnątrz zgromadzono rodzinne i osobiste pamiątki oraz turystyczne akcesoria przyszłego Papieża, fotografie i cztery sutanny, które swoimi zmieniającymi się barwami obrazują drogę skromnego księdza na szczyty hierarchii kościelnej. Po zwiedzaniu Muzeum oczywiście spróbowaliśmy papieskich pysznych kremówek.

Po południu udaliśmy się do najwyżej położonego miasta w Polsce – Zakopanego. To nie tylko zimowa stolica Polski, ale centrum góralszczyzny. Wieczorem odwiedziliśmy tętniącą życiem promenadę Zakopanego – Krupówki, jedną z najsłynniejszych ulic w Polsce.

W sobotę 15 września wyruszyliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach. Tam odbyła się Msza święta i indywidualna modlitwa. 13 maja 1981 roku, w dniu zamachu na Jana Pawła II w godzinach wieczornych na Krzeptówkach została podjęta ważna decyzja: „Jeżeli Bóg uratuje życie Jana Pawła II, to na tym miejscu wybudujemy kościół dziękczynienia za uratowane życie najwyższego Pasterza”. W ten sposób w Zakopanem powstała świątynia, która łączy osobę Jana Pawła II z orędziem z Fatimy.

Po spacerze po Zakopanem pojechaliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Ludźmierskiej, patronki Brygady Strzelców Podhalańskich. Po obejrzeniu filmu, zwiedzeniu kościoła i uderzeniu w dzwon wiary, nasz miły Pan kierowca zawiózł nas do Krakowa.

Jako pierwszy punkt krakowskiego zwiedzania odwiedziliśmy Sanktuarium Jana Pawła II, gdzie w podziemiach Kaplicy Kapłańskiej mogliśmy zobaczyć płytę z grobu Jana Pawła II, relikwiarz księgi oraz krzyż pastoralny. W 2015 roku do sanktuarium została przekazana bezcenna relikwia. Jest to naznaczona krwią sutanna, w którą Święty Jan Paweł II ubrany był 13 maja 1981 roku, w dniu zamachu.

Następnie udaliśmy się do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, gdzie znajdują się relikwie św. Faustyny Kowalskiej.

Wieczorem po trudach pielgrzymowania udaliśmy się jeszcze na Stare Miasto, żeby zobaczyć między innymi Sukiennice, Kościół Mariacki, stare kamienice oraz podziwiać Kraków nocą. Po zwiedzaniu miasta udaliśmy się na zasłużony odpoczynek do Polskiej Prowincji Zmartwychwstańców.

Niedzielę 16 września rozpoczęliśmy Mszą świętą, która odprawiona została w wyżej wymienionym klasztorze. Po smacznym śniadaniu był ciąg dalszy zwiedzania Krakowa.

Pierwszym etapem było zwiedzenie dzielnicy żydowskiej – Kazimierz. Zobaczyliśmy między innymi synagogę i cmentarz żydowski. Następnie odwiedziliśmy kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, w której znajduje się figura św. Rity, patronki spraw trudnych i beznadziejnych, do której pielgrzymuje bardzo wiele wiernych prosząc ją o łaski. Kraków pożegnaliśmy spacerem wzdłuż brzegu Wisły, pamiątkowym zdjęciem przed smokiem.

Po zakończonym zwiedzaniu Krakowa udaliśmy się w drogę powrotną do naszego ukochanego miasta Piły. Trasa przebiegała wśród malowniczego pasma skałek wapiennych Wyżyny krakowsko-częstochowskiej, popularnie zwaną Jurą. Dla wytrwałych czekała jeszcze piesza wędrówka na zamek w Pieskowej Skale. Na tym wzgórzu znajduje się niezwykła 20-metrowa skała zwaną Maczugą Herkulesa.

Po tych wszystkich wrażeniach z modlitwą na ustach prosiliśmy Pana Boga i św. Jana Pawła II o szczęśliwy powrót. Wróciliśmy cali i szczęśliwi za co bardzo dziękujemy Panom kierowcom.

SERDECZNE BÓG ZAPŁAĆ dla organizatorów tej pielgrzymki, a w szczególności naszemu ks. Proboszczowi Zbigniewowi za jego gorącą modlitwę, a także świetne poczucie humoru, którymi umilał pobyt w czasie pielgrzymowania. Dziękujemy także Pani Agnieszce za nienaganne przygotowanie pielgrzymki pod względem logistycznym.